مشکلات سالمندان

شهرنشینی و صنعتی شدن تحولات عمده‌ای را در نهادهای مختلف اجتماعی از جمله خانواده ایجاد کرده است. مدرن شدن و شهرنشینی، در بسیاری از کشورهای درحال توسعه، سنت‌های حمایتی خانواده از افراد سالمند را در هم می‌ریزد.

طبق گزارشات منتشر شده از سازمان ملل تا سال 2080 در حدود 80 درصد از جمعیت سالمند جهان در کشور های در حال توسعه زندگی می کنند. شناخت نیاز ها و مشکلات این جمعیت و تلاش در جهت مرتفع ساختن آن علاوه بر چتر حمایتی که بر سر سالمندان و خانواده های آنان قرار می دخد، ارزش افزوده قابل توجهی نیز در اقتصاد به همراه خواهد داشت.
بسیاری از زنان سالمند (بین 60 تا 80 سال) بر این باورند کهروابط و مناسبات خانوادگی آنها را درهم ریخته و آنها را به لحاظ اجتماعی، کنار گذاشته است. پیچیدگی زندگی شهری باعث شده تا بسیاری از زنان سالمند، ادغام در فضاهای اجتماعی را مشکل و یا حتی غیر عملی ببینند و بیشتر خود را در فضای خانگی محصورسازند و بعضا یک نوع سالمندی مرضی را تجربه می کنند .
نتایج به دست آمده از تحقیق در خصوص سالمندان کشور در زندگی شهر نشینی مشکلات و نیاز های آنان را چنین بیان می کند:
1-تنها زندگی می کنند
2-نداشتن منبع درآمد مستقل و میزان درامد پایین
3-بیماری های جسمی
4-مشکل در انجام فعالیت های روزانه
5-نیاز به حمایت عاطفی وانواع حمایت های اجتماعی
6-عدم آشنایی با فضای مدرن وحاشیه ای شدن ( شکل گیری انزوااجتماعی در بین سالمندانبه دلیل ویژگی های تحمیلی زندگی مدرن)
7-مشکل گذران اوقات فراغت
8-بیهودگی و عدم بهره وری مطلوب از عمر و زمان

 

 بیماری های جسمی سالمندی

کم شدن خواب افراد مسن
اکثر سالمندان با مشکلات خواب مواجه می شوند. بی خوابی و علایم مربوط به آن، بخشی از روند پیری به حساب نمی آید و باید به درمان آن پرداخت چرا که در زمان خواب است که بدن آن ها ترمیم می شود .خواب باعث می شود سیستم ایمنی بدن برای مقابله با میکروب ها و عفونت ها تقویت شود .در صورت نداشتن خواب کافی افراد مسن ممکن است دچار مشکلات مربوط به خلقو خو و حافظه شوند . بدن به 8 الی 9 ساعت خواب نیاز دارد.

 

قدرت شنوایی سالمندان
بیماری مهمی که در گوش سالمندان دیده می شود، همان کاهش شنوایی است. کاهش شنوایی روی کیفیت زندگی سالمند تاثیر می گذارد. اختلال شنوایی در سالمندان ناشی ازتخریب سلول های شنیداری عصبی است کهمعمولاموجب می شود فرد متوجه صداهای زیر نشود. الگوی دیگری هم در کاهش شنوایی سالمندان دیده می شود که در آن پیدا می کند و فرد همه فرکانس ها را به خوبی متوجه نمی شود. هر دو گروه باید از سمعک جهت تقویت صدا استفاده کنند.سمعک ها به دو گروه آنالوگ و دیجیتال (قابلیت برنامه ریزی دارد) طبقه بندی می شوند. افرادی که کاهش شنوایی خفیف دارند یا به انجام کارهای دقیق نیاز ندارند، باید از سمعک های آنالوگ استفاده کنند. ولی بیمارانی که به دقت در شنیدن نیاز دارند و الگوی کم شنوایی شان طوری است که مشکلشان با سمعک آنالوگی برطرف نمی شود باید از سمعک های دیجیتال استفاده کنند.

زمین خوردن سالمندان
سرگیجه، درد مفاصل، عدم تعادل و بسیاری عوامل دیگر در افتادن و زمین خوردن افراد سالمند نقش دارند. در ایالات متحده امریکا، هیچ حادثه ای بیشتر از زمین خوردن، منجر به مرگ سالمندان نمی شود. افتادن یکی ازجدی ترین نگرانی های افراد مسن محسوب می شود. یکی از مهم ترین دلایل مربوط به زمین افتادن ها، استفاده نامناسب یا بیش از اندازه از داروها است، به ویژه آن داروهایی که تعادل را تضعیف می کنند. همچنین در افراد مسنی که بیش از 5 یا 6 دارو در روز مصرف می کنند به علت تداخل منفی داروها، گاهی عدم تمرکز، سرگیجه و عدم تعادل دیده شده است. نکته بسیار مهم دیگر موانع موجود در محیط است. نمونه هایی از این عامل وضعیتی، شامل: صندلی ها و توالت هایی که خیلی کوتاه هستند، نبود دستگیره نرده، ناموزون بودن ارتفاع پله ها، فرش کردن نامناسب قالی ها و قالیچه ها، سطوح لغزنده و لیز و کفش های نامناسب است. متاسفانه، نیمی از افراد مسنی که زمین می خورند، هرگز راه رفتن مناسب خود را به دست نمی آورند.

آلزایمز
آلزایمر مرگ تدریجی حافظه است و در افرادی که کهولت سن دارند بیشتر دیده شده است. آمار مرکز بین المللی آلزایمر نشان می دهد که تعداد مبتلایان به آلزایمرتا سال 2050میلادی، به 130میلیون نفر به ویژه در کشورهای در حال توسعه می رسد. فعالیت های مغزی مانند حل کردن جدول یا بازی شطرنج جلوی ابتلا به آلزایمر را نمی گیرد اما این فعالیت ها باعث می شود از تعداد بیشتری از سلول های مغزی کار کشیده شود در نتیجه ذخیره سلول های فعال بیشتر است. اگر چنین افرادی دچار آلزایمر شوند با توجه به ذخایر سلولی شان، سرعت علائم و تشدید بیماری را به تاخیر می اندازند. اضافه وزن در میانسالی نه تنها احتمال آلزایمر را افزایش می دهد، بلکه سبب آلزایمر زودرس می شود.

آرتریت، معضل سالمندی
آرتریت (التهاب مفصل) بیماری است که می تواند تمام مفاصل را گرفتار کند اما در اعضای دارای تحمل بار و پر کار مانند زانو، باسن، مچ پا، مچ دست و دست شایع تر است.

پوکی استخوان، دردی آشنا در سالمندی
در پوکی استخوان، خطر شکستگی افزایش می یابد. پوکی استخوان از شایع ترین بیماری های دوران سالمندی است. پوکی استخوان یک بیماری خاموش است و اولین علامتی که می تواند فرد را متوجه کند، شکستگی است
انجام تمرینات ورزشی منظم نیز ضرورت دارد؛ شنا رفتن، وزنه زدن، پیاد هروی، دویدن و انجام سایر ورز شهای استقامتی به طور منظم به فرد کمک می کند از پوکی استخوان در امان باشد.
وقتی صحبت از تغذیه مناسب زنان و مردان در 50 سالگی به میان می آید، نیاز به دریافت ویتامین C و ویتامین D اهمیت پیدا می کند. به طور کلی، زنان میانسال و مسن بیش از زنان جوان درمعرض خطر ابتلا به بیمار یهای قلبی وپوکی استخوان قرار دارند، بنابراین اگر به دریافت ویتامین های لازم توجه نکنند، خطر بیشتری متوجه آن ها خواهد بود. یکی از ویتامین هایی که اغلب مورد چشم پوشی قرار می گیرد، ویتامین 12B است. ویتامینی که اکثر افراد نمی دانند به آن احتیاج دارند. با این حال، ویتامین 12B یکی از مهمترین نیازهای تغذیه خانمهای بالای 50 سال است که می توانند از طریق مصرف مکمل های ویتامینه دریافت کنند.

عفونت ادراری در دوران سالمندی
زنان بیشتر از مردان به عفونتهای ادراری مبتلا می شوند.کاهش شدید در سطح استروژن پس از یائسگی باکتریها را تشویق به رشد در مجرای ادرار می کند. عفونتهای ادراری ممکن است هنگام استفاده از استخر نیز رخ دهد. در مردانپروستات بزرگ شده نیز می تواند خروج ادرار را کند کرده و منجر به عفونت ادراری شود. در هر دو گروه زنان و مردان، پیری اعصاب مثانه منجر به تجمع ادرار می شود و این علت یک محیط ایده آل برای رشد باکتر یها ایجاد می کند. کمردرد ناشی از عفونتهای ادراری می تواند به این مفهوم باشد که عفونت به کلیه ها گسترش یافته است. عفونت ادراری باید با آنتی بیوتیک درمان شود. در صورت عدم درمان و انتشار آن به کلیه ها، عفونتهای بالقوه کشنده در جریان خون رخ می دهد.

سالمندان و اختلالات پوستی
با افزایش سن، سلول های بدن پیر می شود. پوست نیز همگام با تمام سلول ها تغییر و مشکلاتی پیدا می کند.

  • خشکی پوست: تحلیل بافت چربی منجر به افزایش دفع آب از طریق پوست و خشکی در آن می شود. در نتیجه پوست ترک خورده و دچار خارش شدید می شود
  • چین و چروک: کلاژن موجود در پوست با افزایش سن از هم گسسته می شود و باعث خواهدشد خاصیت کشسانی و الاستیسیته پوست از بین برود. اصلی ترین علت چروک پوست، نور آفتاب است
  • کبودی و خون مردگی: اگر موضوع سالمندآزاری مطرح نباشد، شایع ترین دلیل کبودی پوست، مصرف داروهای ضدانعقاد است که در سالمندان مبتلا به بیماری قلبی عروقی، برای جلوگیری از ایجاد لخته تجویز می شود.
  • تومورهای پوستی: ضایعات پیش سرطانی ممکن است از همان سنین کودکی و نوجوانی در پوست وجود داشته باشند ولی در دوران سالمندی بروز کنند. سرطان های پوستی شایع در دوران سالمندی شامل سرطان سلول های پایه ای پوست و سلول های سنگفرشی پوست است. بدخیم ترین نوع سرطان از نوع ملانوم است که این سرطان نیز در سنین بالا دیده می شود. وقتی سالمند دچار زخم پوستی می شود و زخم هم بهبود نمی یابد، باید به فکر ضایعات بدخیم بود و حتما نمونه برداری از زخم انجام گیرد.
  • عوارض پوستی ناشی از بیماری زمینه ای: افراد مسن بیشتر به بیماری های کلیوی، کبدی، قلبی عروقی، دیابت و… مبتلا هستند. بنابراین دیدن عوارض پوستی ناشی از این بیماری ها در سالمندان طبیعی است. مشکلات کلیوی می توانند باعث خارش پوست شوند. بیماری های کبدی نیز باعث خارش و زردی پوست می شوند.
  • بیماری عفونی پوست: بیماری های عفونی که در پوست سالمندان دیده می شود به علت ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن است. البته ضعف قوای جسمانی سالمندان را هم باید در نظر گرفت که باعث می شود نتوانند بهداشت خود را به خوبی رعایت کنند بنابراین مراقبان سالمندان باید به این نکته توجه کنند.
  • تاخیر در ترمیم زخم: افراد سالخورده پوست آسیب پذیرتری دارند. ترمیم و بهبود زخم در سالمندان بسیار آهسته تر از یک فرد جوان است. گاهی لازم است برای ترمیم و جلوگیری از عفونت، مداخله پزشکی انجام شود. در چنین مواردی بهتر است برای بیماران آنتی بیوتیک تجویز و محل زخم نیز تمیز نگه داشته شود. یکی از زخم هایی که در سالمندان دیده می شود، زخم پوستی در اثر دیابت و درگیری عروقی است. سالمندان دیابتی باید مدام پاها را معاینه و در صورت دیدن زخم خیلی زود به پزشک مراجعه کنند.

 

پارکینسون
پارکینسون بیماری نورودژنراتیو است؛ یعنی سلول های مغزی یا بافت مغزی عصبی تخریب می شوند. سالمندان دچار پارکینسون با مشکلات عدیده ای به ویژه در زمینه خوردن غذا و یا آشامیدن مایعات مواجهند.

تماس با مــا

آدرس دبیرخانه رویداد:

اصفهان، میدان قدس، خ علامه مجلسی، کوی ششم، بنیاد نخبگان استان اصفهان

تلفن دبیرخانه رویداد: ۳۴۷۱۷۷۰۹-۰۳۱

   

کلیه حقوق متعلق به بنیاد نخبگان استان اصفهان می‌باشد